mandag den 4. oktober 2010

Dag 13 Dejlig optakt til Odense



Takker for en dejlig overnatning på Mørkenborg Kro , et sted med liv og sjæl og ikke mindst rigtig god stil. Tak for lækker mad og overraskelsen om morgenen.
http://www.morkenborgkro.dk/




Ankommer til Odense i løb, har en aftale med Hans Faarup fra Fyns Stiftstidende, og ville nødig komme forsent. Fik en fin modtagelse af Hans, som havde sat sig for at vise mig rundt i hele Odense midtby, 1000 tak det en sand fornøjelse.
Første vigtige stop var Odense Å, selveste "jeg sejler op ad åen". Åen hvor fra den gamle vise kommer fra. Ikke noget jeg var klar over, men et yderst vigtig stop i min og Jule Akvavittens rejse. 
Vi fik taget et par billeder, dyppet flasken og fødderne. 

Et vigtig øjeblik, 
Odense Å og i baggrunden har vi havhesten
Turen forsætter i H.C.Andersens fodspor, vi når forbi vaskepladsen, hvor H.C.'s moder tjente til dagen af vejen.
Her fik flasken også en dukkert 
....... videre til H.C.Andersens skole og hus 


Historien om Kong Knuds knogler ligger for mig meget fjerne. Også bare vores Kong Knud d. 4.
Knud 4. den Hellige (d. 10.7.1086), konge af Danmark 1080-86.  søgte at rejse styrker til generobring af England. Den 10. juli 1086 blev han imidlertid dræbt af utilfredse undersåtter i St. Albani Kirke i Odense. År 1100 blev han helgenkåret af paven, og hans jordiske rester blev derefter skrinlagt i St. Knuds Kirke tæt ved drabsstedet.

Kong Knud Knogler - elsker at sige det!
Træ snit af Kong Knud der bliver dræbt ved alteret 
Med dagens sidste foto siger Jule Akvavit godnat, vi skal i Radio3 Odense i morgen tidlig.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar